Tények, amiket nem akartál tudni az ételekről
2016. február 18. írta: kerekhely

Tények, amiket nem akartál tudni az ételekről

A cukor nem csak a fogainkat sorvasztja?

what-sugar-does-to-your-body-700x522.jpgEgy egészen friss kutatás olyasmit derített ki a fiatalkori cukorfogyasztásról, aminek aligha örülhet bárki is. A jó hír az, hogy a kísérletek egyelőre még csak a "hipotézisünket patkányokon teszteljük" fázisban vannak; így maradt egy halvány remény arra, hogy az embereknél nem mutatkozik majd ez a bizonyos hatás. Lássuk a vizsgálat részleteit!

Sajnos a  kutatók nem mindig bánnak jól szegény kis kísérleti patkányokkal. A korai életszakaszokban fellépő traumák imitálására például gyakran alkalmazzák a fészekanyag-megvonást; így történt ez ebben a kísérletben is. (Ha nincs elég anyag  a fészek kibélelésére, az anyapatkány viselkedése megváltozik, és ez stresszt okoz a kicsikben- mégpedig egész életükre kiható stresszt.) Az újszülött kispatkányok felének úgy alakították a környezetét, hogy az anyjuk ne jusson  elég bélelőanyaghoz életük második és kilencedik napja között; azután viszont minden visszatért a normál kerékvágásba. 

Amikor eljött az ideje, a kicsiket elválasztották az anyjuktól, és ismét két csoportra osztották őket (ezúttal véletlenszerűen), az egyik csoport ennivalót és vizet kapott; a másik ezeken felül még 25%-os cukoroldatot is, amihez szabadon hozzáférhetett. Az talán nem okoz túl nagy meglepetést, hogy az ebbe, a, cukorra szabadon rájáró csoportba tartozó fiatal patkányok súlyosabbak voltak, mint a másik csoport tagjai.  Ezután viszont (tartok tőle, hogy a súlyuk megmérésénél kellemetlenebb módszerrel) megvizsgálták az agyukat; méghozzá annak hippokampusz nevű részét; aminek fontos szerepe van a memória és a stresszkezelés terén. Azt találták, hogy azok a receptorok, amelyek megkötik a kortizolt (stresszhormon), ugyanúgy kevésbé fejlődtek ki a cukrot fogyasztó,mint ahogy a korai stressznek kitett kispatkányok agyában; sőt, az idegek megfelelő felépítéséhez lényeges gének is alacsonyabb számban voltak jelen, pusztán a korai, nagy mennyiségű cukorfogyasztástól.

Az emberkísérletek- amiket etikai megfontolások miatt természetesen sokkal nehezebb megtervezni és kivitelezni - még csak ott tartanak, hogy más változókkal együtt vizsgálva igazolták a modern étkezés agysorvasztó hatását. Tökéletesen bizonyított viszont ugyanez a hatás a gyerekkori stressz esetében. Tehát amíg az, hogy a gyerekkori bántalmazás konkrét, szerkezeti változásokat okoz az agyban, egy tudományos tény, addig azt, hogy ugyanilyen komoly változásokat okoz pusztán a jelentős cukorfogyasztás, egyelőre még csak patkányok esetében állíthatjuk biztosan. 

Kíváncsian várjuk a további kutatások eredményeit! 

 

Forrás: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/sugar-may-be-damaging-brain-extreme-stress-or-abuse

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekhely.blog.hu/api/trackback/id/tr238400596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Velemenyem szerint.... 2016.02.19. 10:19:53

ez a poszt valami mérhetetlenül igénytelen...

Az hogy a cukor a mai életvitel mellett a legfőbb ellenségek egyike,remélem mindenki tudja.

De a gond nem annyira magával a cukorral van mint a mennyiségével. Ez ugyanúgy igaz a sóra is.

A gyereknek szüksége van cukorra, többre is mint a felnőttnek, persze nem mindegy mivel visszük be.

2016.02.19. 10:34:30

@Velemenyem szerint....: Pontosan. Angol tudósok egy kísérletet vittek végbe. A patkányokat C vitaminnal injekciózták. Az állatok fele megdöglött, a másik fele életre szóló sérüléseket szenvedett. Levonhatjuk a következtetést, a C vitamin rossz!

Csabszer 2016.02.19. 11:28:20

Nem teljesen ertem az elottem szolokat.
Szerintem ez egy abszolut figyelemkelto cikk. Mindenki gondolja, hogy eleg sok cukrot eszunk es egyertelmuen be van tobbszorosen is bizonyitva, hogy ez igenis baromira karos (ez a cikk is azt probalja hangsulyozni), de szerintem fogalma sincs az emberek 95%nak arrol, hogy mennyit is eszunk valojaban.
Par angol videot belinkelek ide ahol reszletezik atlag kajakban mennyi cukor van:
www.facebook.com/TELEGRAPH.CO.UK/videos/10153994644929749/
vagy
www.youtube.com/watch?v=4kieTRLt8ks

Es akkor egy Jaime Oliveres video is ahol felszolitja a Britteket, hogy tamogassak a cukrozott etelek kulonadoztatasat:
www.youtube.com/watch?v=Jplo68eENYA

Szerintem ezeket igenis baromira komolyan kell venni.

kerekhely 2016.02.19. 11:37:36

@Csabszer: Köszönöm a videókat!

Az a tudás, hogy a cukor káros, egyáltalán nem mindenki számára evidens; illetve sokaknak a részletek nem teljesen világosak. Többek között éppen ezért indítottam ezt a rovatot itt a blogon; terveim szerint mind a legújabb tudományos eredményekről, mind a régóta ismert, de újra és újra átgondolandó veszélyekről rendszeresen fogok majd írni. Az ebben a posztban vázolt jelenség egy friss kutatás eredménye; de lesznek majd írások az általad linkelt "miben mennyi cukor van", "tényleg addiktív -e a cukor", "mi a helyzet az édesítőszerekkel", "miért jobb a méz, mint a cukor", stb. témakörökben is.

Ráérek 2016.02.19. 11:58:25

Minden olyan cikk/poszt, ami úgy kezdődik, hogy "TÉNYEK", - eleve gyanús.... És nagyon gyakran kiderül, hogy olyan "brittudósok" jellegű szenzációhajhász "tény" jön mögötte...

Az előttem szóló Véleményem szerint olvtárs írta le a valódi tényt. :-)

"
De a gond nem annyira magával a cukorral van mint a mennyiségével. "

Ráérek 2016.02.19. 12:05:59

@kerekhely: olvasgasd a ködpiszkáló blog vonatkozó posztjait (édesítőszerek, méz, stb. témakörben is! )

Mindazonáltal a függőség tekintetében .....

www.otkenyer.hu/m9-1-54.php
" A kenyér bizonyítottan függőséget okoz. Kísérleti alanyok, akiktől egy időre megvonták, és csak vízzel táplálták őket, alig 2 nap elteltével már kenyérért könyörögtek."

kerekhely 2016.02.19. 12:23:52

Köszönöm a figyelmességet; magam is képes vagyok azonban a megfelelő mértékű forráskritikával élni. Ez a blog, mint a címe és a leírása is mutatja, túlsúlyos és túlevő emberek számára íródik, és számukra a cukorral és helyettesítőivel kapcsolatos hírek nagyon is lényegesek. Úgy látom, néhány olvasónak elkerülte a figyelmét, hogy egy komoly tudományos kutatást írtam le röviden ebben a posztban; a forrást is megjelöltem. A kutatásból pedig kiderül, hogy a korlátlan cukorfogyasztásról volt szó a vizsgálatban, egyrészt; másrészt pedig hogy a kísérletet patkányokon végezték. Tehát a kulcsszavak: KORLÁTLAN, és PATKÁNYOK. A cikk elején és végén is kiemeltem, hogy a kutatás eredményei nem vonatkoznak emberekre, mindazonáltal mivel más, korai életszakaszokban történő behatások hasonló változásokat idéznek elő a patkányok és az emberek agyában, további kutatások várhatóak a témában. Természetesen bármelyik olvasómnak joga van a korrekt információátadást számonkérni az írásaim kapcsán; ennél a posztnál azonban úgy gondolom,hogy erre nem lehet panasz. Hozzátenném még, hogy az arroganciát egészen alacsony mértékben tolerálom; és a jövőben az ilyen hangvételű kommenteket nem fogom átengedni.

Alick 2016.02.19. 12:24:45

Érdekes az eredeti publikáció, de a traumatizációs összevetésből éppen a cukor addikciós hatásának elemzését hiányolom (ehhez a kutatást érdemes lett volna a megvonási fázissal kiegészíteni), ami önmagában is jelentős pszichoszomatikus faktor!

Alick 2016.02.19. 12:48:26

Csak a hangsúly kedvéért: nem zárható ki (gyanítható), hogy a tapasztalt eredmények éppen úgy fennállnak más addikciós tényezőkre is...

kerekhely 2016.02.19. 12:50:12

@Alick: milyen addikciós tényezőkre gondolsz?

Crescence (törölt) 2016.02.19. 14:11:06

A cukor vagy az édes íz tényleg addiktív, tagadhatatlan, hogy a túlzott bevitel káros. Emberkísérletként kipróbáltam, néhány napig nem ettem cukrot, eredmény: mint egy zombi, rosszkedvű és ingerült, 30 pontos IQ csökkenéssel, utána cukrot kajálni olyan, mintha drogoznál :) Bevallom mindig éjszaka olvasok és dolgozom, ami azzal jár, hogy sokat agyalok, kell rendesen az üzemanyag, sok cukorral tényleg jobban működik, mostanában rászoktam a szőlőcukorra, az szerintem OK. Belátom, ezzel nem tudok hozzájárulni a patkánykísérletes témához,de ha kísérleti alanyként beszállhatok a pati mellé, kb. ezt tapasztaltam.

kerekhely 2016.02.19. 14:21:37

@Crescence: köszönöm az érdekes kísérleti eredmények megosztását! :)

Lehet még néhány kérdésem ezzel kapcsolatban? Csak a konkrét cukorról beszélsz, amit édességekkel vittél be; vagy hogyan zajlott az előtte-közben fázis pontosan?

Én is erősen érintett vagyok a témában egyébként. Amíg a tudósok azon vitatkoznak (mert vitatkoznak,méghozzá nagyon élénken), hogy okoz -e a cukor tudományosan bizonyíthatóan függőséget, addig én örülök, mint majom a farkának, hogy nagy nehezen le tudtam állni vele. Egyes elméletek szerint nem maga az anyag addiktív, hanem a szertartások, amelyek során elfogyasztjuk; de az én tapasztalataim alapján ez nem tűnik megfelelő magyarázatnak. Viszont úgy gondolom, a következő posztot tényleg erről írom :)

Alick 2016.02.19. 15:51:23

@kerekhely: arra céloztam, hogy a kísérletben nincs megfelelően szétválasztva a cukor közvetlen élettani hatása és - ha már pszichoszomatikus/stressz tényezőkkel vetjük össze - az a fajta addikciós hatás, nemcsak cukor, hanem más "stimulánsok" hatására is hasonlóan jelentkezhet. Vagyis az élettani elváltozás az érzelmekhez kapcsolódó biológiai (neurológiai) szabályzórendszerek által jön létre.

Indexes seggfejek 2016.02.19. 16:40:42

A cikk baromság úgy, ahogy van.
Aki nem eszik cukrot, meghal. Ennyire káros a cukor.
Röviden ennyi.

Nem kéne nettó hülyeségeket terjeszteni.

kerekhely 2016.02.19. 16:41:25

@Indexes seggfejek: A finomított cukorra gondoltok?

kerekhely 2016.02.19. 16:48:02

@Alick: a cukor addiktív hatásait sok tudós egyáltalán nem tekinti létező jelenségnek.

Alick 2016.02.19. 17:04:34

@Indexes seggfejek: nyilván a mértékkel van a gond, a patkuszok szabadon zabálhattak finom cukros oldatot,

Alick 2016.02.19. 17:11:44

@kerekhely: Szinte bárminek lehet addiktív hatása, ha van hozzá "pszichológiai kapcsoló".
A cukorfüggőséget még ennél egyszerűbben is behozza a vércukorszint ingadozása.

kerekhely 2016.02.19. 17:14:52

Azt írják egy, az eredeti cikket megvitató beszélgetésben, hogy a patkányok által magukhoz vett energiamennyiség 40%-át tette ki a cukoroldat.

kerekhely 2016.02.19. 17:15:54

@Alick: igen, szerinted. Részben szerintem is, de a tudományos diskurzusban nincs egyetértés ebben. Sőt.

Alick 2016.02.19. 17:46:14

@kerekhely: És ezt a függőség-tagadást az illetékesek mivel tudják alátámasztani?
Sajnos elég sok olyan kutatást publikálnak, amiből tisztességes módon nem lehetne egyértelmű következtetést levonni... összekeverik a tényeket a feltételezésekkel.

kerekhely 2016.02.19. 17:52:39

@Alick: azokban a forrásokban, amiket én eddig olvastam, legfőképpen az az ellenérv, hogy a cukor nem tudatmódosító szer; vagyis gyakorlatilag nem tekintik "anyagnak". Így azután maximum viselkedési addikciónak tekinthető, de pl. az amerikai pszichiáterek világszerte használt nagykönyvében, a DSM V-ben csak a szerencsejáték-függőség szerepel ebben a kategóriában. Hiába kezelik a kényszeres evést ugyanazokkal a gyógyszerekkel, mint mondjuk a kokainfüggőséget, hiába ismeretes, hogy az agynak ugyanazokon a részein vált is ki reakciót, mégsem tekintik valódi addikciónak. Írok majd erről hamarosan részletesebben!

Alick 2016.02.19. 18:25:11

@kerekhely: A héten beszéltem egy kutató biológussal, aki szerint olyami, hogy orvostudomány nem is létezik, hanem csak biológia van és gyógyászati alkalmazás, a klinikai kutatások pedig olyan "alkalmazott izé"kategóriába tartoznak. :)
A pszichiátria ehhez képest még szűkebb ketrecben van...

midnight coder 2016.02.19. 19:06:49

@kerekhely: Ez valószínűleg szintén genetika. Van aki egy gyerekkorban elszívott cigi után függő lesz, én viszont Pl. gyerekkoromban több dobozzal elszívtam, mégsem lettem dohányos. Pedig apám is elég rendesen dohányzott, viszont anyai ágon senki. Valószínűleg így van ez minden más függőséggel is, a csokitól a szerencsejártékon át a mogzás, vagy akár a fájdalom által kiváltott szerotoninig.

kerekhely 2016.02.19. 19:16:36

@midnight coder: az addikció egy többfaktorú dolog, a kapcsolatok, a környezet, a mentális állapot, a genetika mind-mind befolyásolják, milyen esélyei lesznek valakinek függővé válni. És még valami, amit gyakran elfelejtünk, pedig szintén nagyon fontos tényező: a hozzáférhetőség. Többek között éppen ezért veszélyes szerintem a cukor, mert bőven azelőtt találkozunk vele, hogy bármilyen más anyagnak akár csak a létezéséről is tudnánk. Erről szól ez a blogbejegyzés: kerekhely.blog.hu/2016/01/14/beetetes_177

De abszolút felismerem az érzést, amit írsz: a legtöbb függőnek megvan a saját anyaga. Nekem is van olyan barátom, aki gyakorlatilag mindenféle drogot végigpróbált, és egyiken sem maradt rajta, ellenben a kajálásban még manapság sem tud mértéket tartani. Legtöbbünknek megvan az is, ami neked: amire rászokhattunk volna.

Indexes seggfejek 2016.02.19. 19:17:49

@kerekhely:
Igen, a finomított cukorra IS. A szervezet nem válogat, cukor-cukor, max. egyik fajtát könnyebben, másikat nehezebben dolgozza fel, de ennek nem a finomítottsághoz, hanem a vegyi összetételhez és a szén-hidrogén-oxigén kapcsolódáshoz (szacharóz, dextróz, glükóz, laktóz, galaktóz stb.) van köze. Valójában bármit eszel, előbb-utóbb cukor lesz belőle, mert a szervezet csak azt képes fogyasztani. De a cukrot is előbb lebontja, aztán újra összeállítja glükózzá (a glükózt is, hiába kapja készen). Egész komoly kis vegyi üzem minden többsejtű élőlény.

Nem a cukorral van a gond, hanem azzal, hogy mennyit eszel belőle.
De ez bármire igaz, az egyébként marha egészséges sárgarépára is.

Indexes seggfejek 2016.02.19. 19:18:00

@kerekhely:
A cukor addiktív szer is tud lenni (a többségnél nem az), de semmiképp nem kábítószer, ne keverjük a kettőt.

midnight coder 2016.02.19. 19:18:04

@Indexes seggfejek: Na ja. Ráadásul, a sok cukor fogyasztásától elhülyült fehér ember ugye feltalált pár dolgot, úgy mint űrhajó, atomerőmű, internet. A full paleon élő természeti népek e közben kifejlesztették a tűz körül hülyén ugrálást és a kőbaltát. Nem mondom, hogy ennek csak a finomított cukor az oka, de azért eléggé cáfolja a cukor miatt elhülyülő emberiség vízióját.

kerekhely 2016.02.19. 19:19:54

@Indexes seggfejek: a kísérlet finomított cukorról szól. És nem, finomított cukor fogyasztása nékül sem halunk éhen. És nem, nem keverem a kettőt, nyilvánvalóan nem kábítószer, nem is állítottam ilyesmit.

kerekhely 2016.02.19. 19:28:48

@midnight coder: a full paleot elég régen meghaladtuk már, volt pár lépés aközött és az atomerőmű között. A finomított cukor, ami ma gyakorlatilag minden élelmiszerünkben van, széles körben Európában csak néhány évszázada elérhető; és közben számos más tényező is belejátszott abba, hogy lett atomerőmű meg internet.

Alick 2016.02.19. 19:29:13

@midnight coder: Kérdés, hogy ha genetikai, akkor mennyire örökölhető. A felmenőim függőségei azért különböztek az enyémtől és a tesómtól.

midnight coder 2016.02.19. 20:23:06

@kerekhely: De az elmúlt pár száz évben elég érdekes dolgok születtek a nem paleo népesség körében, ami azért nem arra utal hogy nagyon sorvadna az agyunk.

kerekhely 2016.02.19. 20:27:12

@midnight coder: de nem is ettünk soha annyi cukrot, mint most. Másfelől egyébként még akár sorvadhat is a sok cukor miatt, ha más tényezők fejlődést eredményeznek. Valószínű továbbá, hogy a hatás csak egy bizonyos cukormennyiség után mutatkozik meg, így akik ennél kevesebbet fogyasztanak, nem is érintettek a kérdésben, stb. Ja igen, és ismétlem: a kísérlet patkányokról szólt, nem emberekről.

midnight coder 2016.02.19. 20:28:42

@Alick: A gének érdekes dolgokat tudnak. Pl. mutálódni, kombinálódni. Aztán lehetnek olyan tényezők is mint Pl. bélflóra, antibiotikumok és más gyógyszerek,, aztán az a sok vegyi anyag ami a szervezetedbe kerül a dezodortól a fogamzásgátlóig.

midnight coder 2016.02.19. 20:33:28

@kerekhely: Nem látom a mai fiatalokon sem az elhülyülést. És igen, a patkány nem túl jó modell.

Szpájk 2016.02.20. 07:15:21

William Duffy: Cukor Blues
Alapvetés.
Aki nem olvasta,, tegye, aki igen, tudja, mit akarok mondani.
Amúgy meg mindenki azzal bssza el az egészségét, amivel akarja, meg amiről azt képzeli, hogy az nem is árt.
Semmi baj ezzel, ettől vagyunk emberek.:)

fordulo_bogyo 2016.02.20. 07:25:35

Attol tartok, felreertette a blog szerzoje a kiserletet.
A cukor KIVEDTE a stressz hatasat, ellensulyozta az. Nem viccelek. Kisebb volt a stressz, ha cukrot kaptak, EZERT azok a receptorok, amelyek megkötik a kortizolt (stresszhormon), ugyanúgy kevésbé fejlődtek ki a cukrot fogyasztó, mint ahogy a korai stressznek kitett kispatkányok agyában.
Ez a kiserlet a stresszrol szolt.
Ha cukor hatasat akarja valaki vizsgalni, ahhoz nem kell stresszelni a patkanykakat, ket csoport, az egyik kap cukrot, a masik nem.

kerekhely 2016.02.20. 07:36:04

@kvadrillio: egyfelől légyszives ebből az arrogáns stílusból visszavenni! Másfelől igaz ugyan, hogy a cukor (konkrétan a kristály, barna, stb )gyakorlatilag azonnali üzemanyagot szolgáltat az agynak, ugyanakkor egy újabb kockázat a cukorbetegség szempontjából. Az evolúciónak még nem volt elég ideje rendesen felkészíteni az embert az ilyen töménységű, azonnal felszívódó cukor kezelésére- hiszen az széles körben alig néhányszáz éve áll rendelkezésünkre.

kerekhely 2016.02.20. 07:38:07

@fordulo_bogyo: "Here, we examined the impact of early life stress induced by limited nesting material (LN) and chronic sucrose availability post-weaning on an array of hippocampal genes related to plasticity,"

És nem, ha a stressz ÉS a cukor hatását akarják összehasonlítani, akkor nem elég két csoport patkány, hanem 4 kell; mint ahogyan a kísérletben is volt; a stresszelt/nem stresszelt és a kap cukrot/nem kap cukrot dimenziók metszeteként.

HondásHeni 2016.02.20. 11:43:59

Fel kéne fogni, hogy szinte mindenben TÚL SOK a cukor! Valamiért a gyártók/emberek úgy gondolják, hogy ha telinyomnak cukorral valamit, akkor az finomabb lesz, pedig nem, csupán édesebb, jééééé!
Cukrozott üdítőt, gyümölcsös joghurtot, nasikat egyszerűen nem tudom már megenni, annyira túl van minden cukrozva. A tejeskávét is cukor nélkül iszom pár éve már és abszolút finom így is. Régen nagyon sok dobozos jegeskávét ittam, na már azt sem bírom meginni, annyira édes.
Házi módszerem a cukor csökkentésére: a receptekben felezem, vagy legalább harmadolom a cukor mennyiségét és 99%-ban tökéletes ízű lesz úgy is minden...

midnight coder 2016.02.20. 11:44:09

@kerekhely: Dehogynem. Az ember egyik legfontosabb energiaforrása a gyümölcs és a méz. Az utóbbihoz mondjuk elég ritkán jutott hozzá, az előző viszont elég gyakran szerepelhetett az étlapon, különösen amikor az alternatíva még leginkább a ragadozók után otthagyott döghús és a rovarok voltak. Aztán később, amikor a vadászati technikák fejlődtek már változhatott a helyzet. De ha megeszel 3-4 kiló érett déligyümölcsot vagy akár sárgabarackot, akkor bizony legalább annyi cukor landol a szervezetedben mint ha pár tortát ennél meg. És pont a természeti népekre jellemtő, hogy ha találnak valami kajaforrást, akkor ott annyit esznek, ami beléjük fér. Mert hűtőjük ugye nincs.

A cukorbetegséget okozó génhiba inkább azért nem lehetett szelekciós tényező, mert egyrészt a génjeit a polgár már úgy 16-20 éves korára továbbadta, másrészt úgy 40 évesnél amúgy sem nagyon élt tovább, azaz meg sem érte hogy cukorbeteg lehessen. Ráadásul ugyanez a génhiba jobb kajahasznosítást is okoz, azaz kevesebb kajával is túlélt a polgár. Tiszta haszon egy ilyen génhiba amíg ritkán van mit enni, viszont hamar agyonüt a szomszéd. Most viszont annál nagyobb szívás ha ilyened van.

A nagyobb gond viszont az, hogy a gyógyszergyárak nem igazán abban érdekeltek, hogy az ilyen jellegű problémákra megoldást találjanak. Sőt, kimondottan ellenérdekeltek egy hatékony cukorbetegség vagy épp rák elleni gyógyszer kifejlesztésében. És ez az egyik fő oka is az egészséges életmód melletti propagandának: ha a betegség miatti felelősséget át lehet hárítani az áldozatra, akkor kevésbé foglalkozik az istenadta nép azzal, hogy vajon az a gyógyszeripar amibe ömlik a pénz, miért ilyen szerény eredményeket produkál. És ez így jó. Legalábbis a gyógyszergyáraknak.

fordulo_bogyo 2016.02.20. 19:33:23

A TUL SOK az barmibol karos. Tul sok viz ivasaba bele lehet halni, az oxigen 1.7 atm folott eros idegmereg, fel kg so egyszerre halalos, tul sok kalium szivleallast okoz, tul sok A vitamin vagy D vitamin szuletesei rendellenessegeket okoz... stb.
De ettol a viz, az oxigen, a so, a kalium, a vitaminok nelkulozhetetlen, letfontossagu anyagok szamunkra. Meghalunk, ha nem jutunk hozza mindegyikhez.
Paracelsus (a toxikológia atyja) szerint:
"Minden dolog méreg, ha önmagában nem is az; csupán a mennyiség teszi hogy egy anyag nem méreg."
Az 1500-as evekben, a sotet kozepkorban ezt mar volt aki felismerte.
„Dosis sola facit venenum.”
„A mennyiség teszi a mérget.” (Kis adagban gyógyszer, nagy adagban méreg.)
Eredeti megfogalmazásban:
„Alle Ding' sind Gift und nichts ohn' Gift; allein die Dosis macht, das ein Ding kein Gift ist.” (német)
„Minden dolog méreg, ha önmagában nem is az; csupán a mennyiség teszi hogy egy anyag nem méreg.”
Más szóval, az anyag mennyisége legalább olyan fontos, mint annak természete. Például, egyes embereknél az aszpirin kis mennyiségben jótékony hatású orvosság, míg nagy mennyiségben halálos méreg lehet. Ugyanakkor bizonyos személyek esetén már egészen kis mennyiségű aszpirin is halált okozhat.

NEM a cukor karos. A TUL SOK CUKOR az ami karos. Ahogy a TUL SOK AKARMI is karos.
Nyugodtam fogyasszatok cukrot... MERTEKKEL.
Az ilyen riogato cikkeket meg nevessetek ki.

A patkanykak 25%-os cukoroldatot kaptak... belegondolt valaki is, milyen tomeny az? Az a franya tulcukrozott coca cola is csak 10% cukrot tartalmaz.
Dobjatok ki a lekvart, a mezet, mert mergezoek... vagy inkabb adjatok az ehezoknek, megkoszonik...
Nem, NEM MEREG.

kerekhely 2016.02.20. 20:59:39

Hamarosan jön egy összefoglaló cikk (vagy cikksorozat) a cukorral kapcsolatos, legfontosabb tudnivalókról; amiben igyekszem majd tisztázni az itt felmerült kérdéseket.

kerekhely 2016.02.20. 21:01:55

@HondásHeni: tök jó, szerintem nagyon okosan csinálod! :) Köszönöm,hogy megosztottad a módszeredet és a gondolataidat:)
süti beállítások módosítása