A szépségmítosz és az ő gazdasági haszna
2016. február 02. írta: kerekhely

A szépségmítosz és az ő gazdasági haszna

Avagy: azt akarják, hogy azt akard- és te akarod is.

Mivel ez a hét a kerekhelyen csakúgy, mint Kanadában, az evészavarokra való figyelemfelkeltés jegyében telik, a következő néhány blogbejegyzésemet erről a témáról fogom írni. Ahogyan a borítóképen szereplő cimkefelhőben a szavak,úgy az általuk leírt; az evészavarokhoz tartozó fogalmak is mind-mind összefüggenek. Szeretném, ha a hét végére sikerülne egy szükségképpen nem nagyon részletekbe menő, de alapvető jelenségeket és mechanizmusokat jól leíró modellt elétek tárnom arról, hogy hogyan is lesz valakinek evészavara. Hogy milyen is az a világ, amiben nők halálra éheztetik vagy zabálják magukat. Hogy milyen az a világ, ahol a magunkat halálra zabálás az gusztustalan, ugyanakkor a magunkat halálra éheztetésben azért mégis van valami szexi. Hogy milyen világ az, ahol értelmezhető az a kifejezés, hogy magunkat halálra ...És előre szólok: ha úgy tűnik, egy összeesküvést írok le, az nem lesz a véletlen műve. 

Kezdjük talán azzal, hogy jól akarunk kinézni. Ezután máris adódik két kérdés: hogy miért akarunk jól kinézni; és milyen is az a jól. Jól kinézni azért akarunk, mert a társadalom azt jutalmazza, méghozzá bőkezűen. Sőt, sokan nem is ismernek másféle dicséretet, mint amit a külsejük miatt kapnak. És hogy hogy néz ki az, aki jól néz ki? Nos, az olyan, mint a szépségideál. Vasárnap egy olyan cukrászdában voltunk, ahol 5-6, egymás után sorakozó pultnál lehetett vásárolni; megfigyeltem, hogy a bejárathoz legközelebbi pultokban dolgoztak ezt a szépségideált leginkább megtestesítő nők; hátrafelé haladva következtek fokozatosan az egyre kevésbé etalon-külsejűek. Konkrétan: a legelsőnél egy barbibaba-szerű lány, a legutolsó pultok egyikénél egy kicsit túlsúlyos, rövidhajú, tetovált szolgált ki. Nem tudom, ebben a cukrászdában jelent -e valamit fizetés szempontjából az, hogy ki melyik pultnál dolgozik; de az "anyagilag is megéri minél dekoratívabbnak lenni" jelenségre sok példát találhatunk. A szebb pincérnők több borravalót kapnak. A szebb ingatlanközvetítő nők több lakást adnak el. A cégek szívesebben alkalmaznak "előnyösebb külsejű" embereket, mivel arra számítanak, hogy azok majd vonzzák az ügyfeleket. A jövedelmi különbségek számszerűen kimutathatóak az ilyen "előnyösebb" és az "előnytelenebb" külsejű munkavállalók fizetései között. És ha még "csak" a fizetésünk múlna a külsőnkön...de ezen múlik, a nők számára különösen, gyakorlatilag minden. Ennek leírására nehéz is még el nem koptatott szavakat használnom; de talán nincs is rájuk szükség. Ezt alighanem minden nő ismeri. Ismerjük, hogy ha erősebben vagyunk sminkelve, több érdeklődés irányul felénk. Ismerjük, hogy ha többet mutatunk meg a testünkből, úgyszintén több érdeklődés irányul felénk. Ismerjük, hogy ha mosolygunk, azzal hatást keltünk. De hogy miért olyan fontos a ránk irányuló figyelem és a hatáskeltés? Hát mert folyton versenyben vagyunk, azért. Mert a figyelem és a kedvesség, amit a férfiaktól kapunk, ha a külsőnk megüti a mércét, az élet-halál kérdése; tekintve, hogy szinte mindenhol ők a főnökeink- többnyire a párkapcsolatainkban is. Megéri, sőt, muszáj megfelelni a szépségideálnak. Ha nem tesszük, ha látványosan nem tesszük, akkor ugyanis a társadalom büntet minket. Beszólásokkal, rosszalló tekintetekkel, ingatagabb kapcsolatokkal, kevesebb jövedelemmel. Összefoglalva: szépnek lenni tényleg muszáj.

És persze hogy mi a szép, azt nem mi döntjük el. Lehet az az illúziónk, hogy igen, de akkor sem. Hanem létezik ez a már emlegetett szépségideál, és nekünk ehhez kell hasonlítanunk. Mindannyian tudjuk, hogy néz ki: fiatal,magas,vékony,nagymellű,babaarcú,selymesbőrű,hosszúhajú. Ha jól meggondoljuk, csak ezek az alapvető jellemzők, amiket itt felsoroltam, egy életre szóló feladatot adnak a nőknek, felemésztve rengeteg időt, energiát, és pénzt. Pénzt. És még több pénzt, és szó szerint végtelen mennyiségű pénzt. És az az összeg, amit mi a külsőnkre költünk, az nyilvánvalóan valahol profitként mutatkozik meg. És akinek ez bevételt jelent, az talán egy kicsit gerjeszti is a keresletet, hiszen így a hozzá befolyó pénz összege is növekszik. Sőt elképzelhető, hogy ő maga kreálta az igényt egy bizonyos termékre, hogy így tegyen szert több haszonra. 

Az igény megteremtése pedig történhetett mondjuk reklámokkal. Sok reklámmal. Folyton, lépten-nyomon, metrón, buszmegállókban, újságokban, tévében, neten az arcunkba tolt reklámokkal. Persze ezeket nem csak mi láttuk; tud róluk már mindenki. Így ha egyénenként még nemet is lehetett volna mondani, ezt már nem tehetjük meg; ha ez az új alkotóelem már beépült a szépségideálba, akkor elvárás lesz, és aki nemet mond rá, az igénytelen. És hipp-hopp, már ott is tartunk, hogy a heti-havi dm listánkra felkerült egy új tétel, újabb kiadás. Ez ismét egy kicsivel több időnket viszi el, hiszen meg kell keresnünk azt a pénzt, amit kiadunk rá. De muszáj. 

Akinek mindez esetleg tényleg túl összeesküvés-elmélet jellegű, annak hadd mutassak inkább egy példát. A példában szerepeljen mondjuk egy átlagnő, két kisgyerekkel és egy átlagférjjel. Az átlagnő neve legyen mondjuk Kriszti. Kriszti nem szereti, hogy hosszú a haja, mert nagyon szenved tőle nyaranta, még akkor is extrán melegíti a fejét, ha összeköti. Kriszti 31 éves, és élete nagyjából minden egyes napján érte impulzus arról, hogy egy nőnek hosszú hajúnak kell lennie. Az ismeretségi körében szinte minden nő hosszúhajú. A tévéműsorokban szintén. Ha bemegy az újságoshoz jegyet venni, és végignéz a címlapokon, az azokon szereplő nők 80%-a is látványosan hosszúhajú, a maradék fele összefogott, de hosszú hajú, és 5-10 %-nak van csak rövid haja. Mondhatnánk, hogy Kriszti, ha akarna, magasról tehetne arra, amit az újságok címlapjain lát. Mondhatnánk, csak nem lenne igazunk. Azok a nők, akikből címlapfotó lesz, gyakorlatilag reklámok. És a reklámokat a világ legjobban fizetett és legmanipulatívabb  pszichológusainak segítségével állítják elő. És ha a reklámok nem működnének, nem költenének rengeteget rájuk a cégek. Kriszti tehát úgy dönt (persze, hogy úgy, gyakorlatilag rákényszerül), hogy nem vágatja le a haját annak ellenére sem, hogy kimondottan kényelmetlen számára. De még sokkal többet is tesz annál, mint hogy nem vágatja le. Még ott, az újságosnál, felfigyelt rá, hogy a címlapnők haja milyen szépen csillog. És ki ne szeretne csillogó hajat? Hiába van már tudása arról, hogy egy címlaphajban mennyi elképesztő elő- és utómunka van , a fotózáskor használt fények beállításától elkezdve a fodrászok hosszadalmas tevékenységén át a grafikus photoshop-bűvészkedéséig; a polcokon egymás mellett sorakozó képek garmadája elemi erővel hat rá. Ismétlem: ha a reklámok nem hatnának, nem lenne divatipar, és még mindig minden férfi bundesliga frizurát hordana. Krisztire bizony hatnak a reklámok, ha akarja, ha nem. Amikor legközelebb az oviból hazafelé beugrik a dm-be, vesz egy hajcsillogást előidéző sampont. Meg balzsamot. Külön hajfény-sprét, alkalmakra. Hajerősítő kapszulákat. Hajpakolást. Festéket, naná. Azt majd elviszi a fodrászhoz, és mialatt szépül, az asztalra kirakott divatújságokban nézegeti a gyönyörű, hosszú, csillogó hajú nőkről készült képeket; közben a fodrászatban üldögélő nők dicsérik a haja hosszát, de a fodrász figyelmezteti, hogy a vége kicsit törik, esetleg szedhetne egy jobb minőségű hajerősítő kapszulát. Eredetileg persze rövid frizurát akart vágatni, mert jön a nyár, és szenvedni fog a hosszú hajától. De már rég nem az alapján dönt, hogy mik lennének az ő valós igényei, hanem azok közül a lehetőségek közül választ, amiket a szépségipar,és annak szócsöve, a média, meghagynak neki választási lehetőségként. Vagyis lehet hosszú haja. Vagy esetleg még hosszú is. 

Na és akkor most ezt az olyan nagyon vágyott külsőséget, ezt a gyönyörű, dús, csillogó, élénk (de azért nem  túl harsány színű), hosszú hajat helyettesítjük egy másik nagyon vágyott külső jellemzővel, a soványsággal. És akkor már szépen meg is ágyaztunk az evészavaroknak. Ja persze nem mi. És nem is egy, a toronyszobájában magányosan gonosz terveit szövögető, világuralomra törekvő bácsika. Nem, nem is a Bilderberg csoport. Hanem a szépségipar, aminek semmi más nem számít, csak a bevétel. Nem számít, hogy az anorexia a legnagyobb mortalitású pszichés betegség. Nem számít, hogy a fejlett társadalmakban gyakorlatilag nincs nő, aki ne aggódná végig az életét amiatt, hogy túl kövér. Nem számítanak az ilyen és ehhez hasonló diétás-listák, amiket írni még alig tudó kislányok körmölnek le, tele helyesírási hibákkal. child-diets-copy.jpg

Tényleg nem számít semmi. Csak a pénz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kerekhely.blog.hu/api/trackback/id/tr728347034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hitetlen · http://hitetlen.blog.hu/ 2016.02.03. 14:27:45

Ma ez jött szembe a hírek közt. Eszembe jutott a diétás listás kislány.

"“Nekem is vannak olyan időszakaim, amikor egy kicsit elengedem magam. Én is eszem palacsintát, tiramisut, alig várom ezeket az időszakokat. Viszont ilyenkor rám szól a kislányom, hogy ‘Anya, nagyon hurkás vagy’. Akkor egy kicsit összeszedem magam és ő is látja, hogy ezen lehet változtatni egy kis kitartással és sporttal. Úgyhogy neki is magas elvárasai vannak velem szemben” – mesélte az Aktívnak Kata."
24.hu/szorakozas/2016/01/21/sarka-katat-megszolja-a-kislanya-ha-hurkasodni-kezd/

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2016.02.03. 16:55:08

engem az időfaktor zavar. "csak öt perc." "csak 10 perc naponta." "sminkelni csak pár perc reggelente."
és ha összeadod, 10 perc smink, 10 perc hajbeszárítás, 10 perc körömlakkozás (+1 óra szárítás, vagy egy út a körmöshöz, ahol többezer forintért lehet zselélakkot kérni - tényleg, van még középvezetői állásban nő, akinek nincs zselélakkja?), 10 perc láb- és egyébborotválás, szemöldökszedés, mitesszertelenítés, mittudoménmitcsinálás, akkor ez már napi 1 óra. és ebben nem volt semmi érdemi, se tisztálkodás, se mozgás, se alapvető funkcionális öltözködés.
ez csak és pusztán külső elvárásokra alapuló szarakodás, amivel az ember nincs előrébb, mert ha van, ez az "alap", ha nincs, akkor meg az ember "igénytelen".
és heti sok óra elmegy ezzel.

kerekhely 2016.02.04. 01:02:30

A szívem megszakad ezekért a kislányokért. Meg persze az anyákért is. Meg minden nőért.

kerekhely 2016.02.04. 01:10:01

@hallohallo: igen. Engem is. Ki kellene számolni, hogy (normális fizetéssel kalkulálva) ez milyen bevételkiesés mondjuk havonta. És össze kellene számolni, mennyi kiadás a sok kence,hajravaló,stb. És a két számot össze kéne adni, és akkor aktuális lelkiállapottól függően dühöngeni vagy pityeregni.
süti beállítások módosítása